STATUT
KLUBU SPORTÓW GÓRSKICH
DIRETA
GNIEZNO, 2016-12-09
SPIS TREŚCI
I. Nazwa, siedziba, charakter prawny i teren działania
II. Cele i środki działania
III. Członkowie, ich obowiązki i prawa
IV. Władze Klubu
V. Majątek i fundusze Klubu
VI. Zmiany statutu i rozwiązanie Klubu
.
I. Nazwa, siedziba, charakter prawny i teren działania.
§ 1
Klub nosi nazwę: Klub Sportów Górskich DIRETA w Gnieźnie, w skrócie KSG DIRETA i w dalszej części statutu zwany jest klubem.
§ 2
Siedziba Klubu znajduje się w Gnieźnie.
§ 3
Klub jest zarejestrowany w Sądzie Okręgowym w Poznaniu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
Terenem działalności Klubu jest Polska.
§ 5
Klub może być członkiem innych organizacji sportowych.
.
II. Cele i środki działania
§ 6
Celem klubu jest:
1. Propagowanie turystyki kwalifikowanej i sportów górskich wśród społeczeństwa, a zwłaszcza wśród młodzieży.
2. Działalność sportowa i rekreacyjna w dyscyplinach:
1/ alpinizm i taternictwo,
2/ wspinaczka skałkowa i sportowa
3/ kolarstwo górskie
4/ narciarstwo
5/ turystyka kwalifikowana
oraz inne dyscypliny związane z górami i sportami ekstremalnymi.
§ 7
Dla osiągnięcia swych celów Klub:
1/ organizuje treningi, szkolenia, obozy, rajdy i wyprawy,
2/ organizuje zawody, imprezy sportowe i kulturalne, a także bierze udział w zawodach i imprezach prowadzonych przez inne organizacje,
3/ prowadzi działalność informacyjną organizując w tym celu prelekcje, wykłady i spotkania,
4/ zapewnia członkom kadrę i bazę niezbędną do uprawiania właściwych dyscyplin,
5/ współpracuje z innymi klubami i organizacjami,
6/ współpracuje z władzami miasta oraz władzami samorządowymi,
7/ aby zapewnić środki do realizacji celów statutowych prowadzi dozwoloną przez właściwe przepisy działalność gospodarczą oraz pozyskuje sojuszników i sponsorów.
8/ patronuje życiu towarzyskiemu członków Klubu i sympatyków.
9/ czuwa nad przestrzeganiem etyki, kodeksów i zwyczajów charakterystycznych dla środowiska górskiego.
10/ uczestniczy w działaniach gmin i innych instytucji, dotyczących gospodarowania nieruchomościami i zagospodarowania przestrzennego gmin i innych terenów.
.
III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 8
1/ Członkiem Klubu może być każda osoba, bez względu na wiek, która:
a/ wyraziła chęć działania w Klubie,
b/ zyskała pozytywną opinię Zarządu Klubu,
c/ zobowiązała się na piśmie do przestrzegania statutu i opłacania składek członkowskich ustalonych przez Zarząd.
2/ Członkiem honorowym klubu może zostać osoba o szczególnych zasługach dla klubu. Decyzję o nadaniu członkostwa honorowego podejmuje Walne Zebranie Klubu.
§ 9
Członkowie Klubu mają prawo:
1/ uczestniczyć w Walnych Zebraniach z głosem stanowiącym oraz biernym i czynnym prawem wyborczym (członkowie powyżej 17 roku życia),
2/ korzystać z obiektów, urządzeń i sprzętu Klubu w ramach obowiązujących ustaleń i przepisów,
3/ uczestniczyć w imprezach, zajęciach i szkoleniach organizowanych przez Klub,
4/ wysuwać wnioski wobec władz, oceniać ich działalność.
§ 10
Członkowie Klubu mają obowiązek:
1/ przestrzegać statut Klubu, stosować się do decyzji władz Klubu,
2/ wypełniać przyjęte na siebie obowiązki,
3/ przestrzegać obowiązujące w Klubie regulaminy i przepisy,
4/ przestrzegać dyscyplinę oraz zasady etyki i zwyczaje środowiska górskiego,
5/ regularnie opłacać składki członkowskie i wykonywać zadeklarowane świadczenia.
§ 11
Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
1/ dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi po uregulowaniu zobowiązań względem Klubu,
2/ skreślenie z listy członków na podstawie uchwały Zarządu za niepłacenie składek i brak aktywności przez okres 6 miesięcy,
3/ skreślenia z listy członków uchwałą Zarządu za nieprzestrzeganie statutu lub działalność na szkodę Klubu, a także za popełnienie czynu niegodnego członka Klubu.
§ 12
Za nieprzestrzeganie statutu i regulaminów, niestosowanie się do decyzji władz oraz naruszanie zasad etyki Zarząd może nakładać na członków Klubu następujące kary:
1/ upomnienie,
2/ nagana,
3/ zawieszenie w prawach członka,
4/ skreślenie z listy członków.
Od uchwały Zarządu o wykreśleniu członek może się odwołać do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały.
.
IV. Władze Klubu.
§ 13
1. Władzami Klubu są:
1/ Walne Zebranie,
2/ Zarząd,
3/ Komisja Rewizyjna,
4/ Sąd Koleżeński.
2. Kadencja władz trwa cztery lata.
§ 14
W skład władz mogą wchodzić członkowie Klubu, którzy ukończyli 17 lat.
§ 15
Członkowie władz pełnią swe funkcje społecznie. Wyjątek może dotyczyć urzędującego członka Zarządu.
§ 16
Uchwały wszystkich władz zapadają zwykłą większością głosów, przy czym ich ważności wymagana jest w pierwszym terminie obecność połowy uprawnionych do głosowania osób. W drugim uchwały są ważne bez względu na liczbę obecnych uprawnionych osób. W razie równości głosów rozstrzyga przewodniczący obrad.
§ 17
1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu. Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się jako sprawozdawczo-wyborcze co cztery lata.
3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Zarząd zawiadamia członków najpóźniej na dwa tygodnie przed zebraniem.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
1/ z własnej inicjatywy,
2/ na żądanie Komisji Rewizyjnej,
3/ na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków Klubu wniesiony do Zarządu,
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwołane najpóźniej w ciągu 30 dni od daty złożenia żądania lub wniosku.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje tylko nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 18
1. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1/ uchwalenie ogólnych kierunków działania Klubu,
2/ wybór Prezesa oraz zatwierdzenie składu i liczby członków Zarządu,
3/ wybór Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
4/ ocena działalności władz oraz udzielanie absolutorium Zarządowi,
5/ rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
6/ podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany statutu i rozwiązania Klubu,
7/ podejmowanie uchwał w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów Klubu.
2. Skład Zarządu i liczbę członków proponuje Prezes, a zatwierdza Walne Zebranie.
§ 19
1. W skład Zarządu Klubu wchodzi od pięciu do dziewięciu osób. Prezesa i członków wybiera Walne Zebranie.
2. Zarząd wybiera spośród swojego grona wiceprezesów, sekretarza, skarbnika oraz inne funkcje zgodnie z własnymi ustaleniami.
3. O liczebności Zarządu decyduje Walne Zebranie.
4. Do kompetencji Zarządu należy:
1/ kierowanie całokształtem działalności Klubu,
2/ reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
3/ wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
4/ zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych,
5/ ustalanie wysokości składek członkowskich, wpisowego i innych opłat,
6/ zatwierdzanie rocznego budżetu Klubu,
7/ przyjmowanie i wykreślanie członków.
4. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu w trakcie kadencji, ich skład osobowy jest uzupełniany w drodze kooptacji. Liczba dookoptowanych członków władz nie może przekraczać 1/3 członków pochodzących z wyboru.
§ 20
1. Posiedzenia Zarządu odbywają w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na sześć miesięcy. Zebrania zarządu, podejmowanie uchwał oraz głosowania mogą odbywać się za pośrednictwem internetu. W zebraniach mogą uczestniczyć z głosem doradczym kierownicy sekcji, trenerzy i instruktorzy.
2. W okresie między posiedzeniami Zarządu jego pracą kieruje Prezes Klubu.
§ 21
1. Komisja Rewizyjna składa się z dwóch członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego.
2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1/ kontrola całokształtu działalności klubu pod względem celowości, rzetelności i gospodarności,
2/ występowanie z wnioskami i żądanie wyjaśnień od Zarządu,
3/ występowanie na Walnym Zebraniu z wnioskiem w przedmiocie oceny działalności Zarządu i udzielania mu absolutorium.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić żadnych innych funkcji we władzach Klubu.
§ 22
1. Sąd Koleżeński składa się z dwóch członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego.
2. Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
1/ rozstrzyganie sporów między członkami Klubu,
2/ występowanie z wnioskami i żądanie wyjaśnień od Zarządu,
3/ rozstrzyganie w sprawach wynikających z niewłaściwego postępowania lub zachowania członków Klubu.
4/ występowanie z wnioskami i opiniami na Walnym Zebraniu.
.
V. Majątek i fundusze Klubu
§ 23
Na majątek Klubu składają się fundusze, ruchomości i nieruchomości.
§ 24
Na fundusze Klubu składają się:
1/ wpisowe i składki,
2/ dochody z imprez i działalności gospodarczej,
3/ dotacje, subwencje, darowizny.
§ 25
Do reprezentowania klubu, zawierania umów, składania oświadczeń woli upoważnieni są:
1. prezes zarządu – jednoosobowo,
2. skarbnik – jednoosobowo,
3. wiceprezes – jednoosobowo,
4. każda inna osoba posiadająca pisemne pełnomocnictwo udzielone przez prezesa
zarządu.
.
VI. Zmiany statutu i rozwiązanie Klubu.
§ 26
Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów.
§ 27
1. Uchwałę o rozwiązaniu Klubu podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów.
2. W przypadku uchwały o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Klubu. Uchwała ta podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.